'GSM firmaları halkı
yanıltıyor'
Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Ana Bilim Dalı Öğretim
Üyesi Prof. Dr. Osman Çerezci, Türkiye'de elektromanyetik kirliliğin
limitlerin üstünde olduğunu belirterek, "Türkiye'de limitler 200
birim, Avrupa'da ise 1 birim civarında değişiyor" dedi
Milliyet.com.tr » Ekonomi » Ekonomi » Haber » 'GSM firmaları halkı
yanıltıyor'24.12.2012 - 16:01 | Son Güncelleme: 24.12.2012-16:18
'GSM firmaları halkı yanıltıyor'
Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Ana Bilim Dalı Öğretim
Üyesi Prof. Dr. Osman Çerezci, Türkiye'de elektromanyetik kirliliğin
limitlerin üstünde olduğunu belirterek, "Türkiye'de limitler 200
birim, Avrupa'da ise 1 birim civarında değişiyor" dedi
Nilüfer Belediyesi, elektromanyetik alanlarla ilgili yaptığı
çalışmalar hakkında kamuoyunu bilgilendirdi. Belediyede yapılan
toplantıda Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Ana Bilim Dalı
Öğretim Üyesi Prof. Dr. Osman Çerezci, elektro manyetik alanlar ve
sağlığa etkileri hakkında bilgiler verdi.
Nilüfer'de çeşitli araştırmalar yaptıklarını ifade eden Nilüfer
Belediye Başkanı Mustafa Bozbey, "93 adet yüksek gerilim ve 228 adet
baz istasyonu kaynaklı olmak üzere 321 adet ölçüm yaptık. 20 pilot
okulda elektro manyetik ölçümler yapılmasını sağladık. Türkiye'de
insan hayatı Avrupa ülkelerine göre çok daha önemsiz. Ülkemizdeki
elektro manyetik alan seviyesi Avrupa ülkelerinin belirlenen
değerlerinin üzerinde. İnsan hayatını önemseyen bilim biyolojik
etkileşim riskini de dikkate alınmalıdır" diye konuştu.
Türkiye ve Nilüfer'de elektromanyetik alanlarla ilgili limitlerin
yüksek olduğunun altını çizen Prof. Dr. Osman Çerezci ise,
"Elektromanyetik radyasyonu iki ayrı frekans bandırdan oluşur.
Birincisi çok düşük frekanslı elektromanyetik alanlar olarak
isimlendirilen elektrikli cihazlardan, yüksek gerilim hatları ve
trafolardan yapılan ELF bandıdır. Diğerleri ise baz istasyonları,
cep telefonları ve radyo, televizyon vericilerinden yapılan
radyo-mikro dalga frekans bandıdır. Bu iki bandın insan vücuduna
etkisi, farklı fiziki mekanızmalarla olur. Güvenlik sınır değerleri
de farklıdır. Buna rağmen halkı bilgilendirme maksatlı GSM firmaları
tarafından hazırlanan broşürlerde, evde saçma kurutma makinesinden
baz istasyonuna göre daha fazla radyasyon geldiği şeklinde yanıltıcı
bilgiler veriliyor. Halbuki ELF ve RF-MW bantlarının frekansları ve
etkileşimleri farklıdır. Genel olarak 2 kHZ frekans altındaki
alanlar ELF bandını oluşturur. Yüksek frekanslı dalgalar ise 100 kHZ
ile 300 GHz arasını kapsar" dedi.
"Vatandaşlar baz istasyonları ile ilgili maruz kaldığı seviyelerle
ilgili bilgilere ulaşmakta güçlük çekiyor. Söz konusu durumu anlamak
için başvuru yaptığınızda 4 ay beklemeniz gerekecek. 2012 yılında
200 yakın çalışma yaptık. Yaptığımız araştırmalarda, ülkemizde
konutlardaki baz istasyonu kaynaklı elektromanyetik kirlilik
seviyesi 2 V/m'nin altında olduğunu, yüzde 1-2 oranında 5-6 birimi
aştığını gördük. Bu araştırmalar ülke genelinde daha geniş çapta
yapılmalıdır. Elektro manyetik alanla ilgili limitler yüksek. Bazı
insanlar değerleri normal sanıyor. Bu duruma hangi gözlükle bakmamız
gerekmesini bilmeliyiz. Türkiye'de limitler 200 birim civarında
olurken, Avrupa'da 1 birimi arasında değişiyor. Mesela bu oran
İtalya'da 0.4, İsviçre'de 1" şeklinde konuştu.